در عصر دیجیتال مفهوم سواد دستخوش تغییر شده است و به عقیده تافلر در قرن 21 بیسوادان آنهایی نیستند که نمی توانند بخوانند یا بنویسند بلکه آنهایی هستند که نمی توانند یاد بگیرند و بازآموزی کنند. فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته است همه مؤلفه ¬های جامعه امروزی از جمله فرایندهای یاددهی-یادگیری و ساختار نظام آموزشی را متحول ساخته و دستاوردهای نوینی همچون یادگیری الکترونیکی را به جامعه علمی عرضه نماید. با توسعه روزافزون این ابزارها، تغییر و تحول در عرصه آموزش و پژوهش نیز در حال پیشرفت است. بنابراین یادگیری، اهمیت و جایگاه ویژه ای یافته است به گونه ای که انجمن ها، شبکه ها و نهادهای بسیاری در سراسر دنیا به ترویج آموزش و یادگیری الکترونیکی پرداخته اند. از جمله این نهادها می توان به انجمن بین المللی یادگیری الکترونیکی، اتحادیه بین المللی آموزش از راه دور و سازمان یونسکو اشاره نمود. هر یک از این نهادها به منظور فرهنگ سازی، توسعه، ترویج و نوآوری در حوزه یادگیری الکترونیکی اقدام به اعطای جایزه به افراد، مؤسسات، محصولات و خدمات این حوزه نموده اند. در ایران با وجود توسعه مؤسسات آموزش الکترونیکی، وب سایت ها و محتوای الکترونیکی، آموزش از راه دور در بخش های مختلف کسب و کار، هنوز این حوزه نوپا بوده و فراگیر نشده است. با توجه به دریافت مجوز کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی توسط مؤسسه آموزش عالی مهرالبرز فرصتی در اختیار این مجموعه قرار گرفته است تا گام های جدی تری در راستای اعتلای یادگیری الکترونیکی در جامعه بردارد. لذا مؤسسه در نظر دارد تا با برگزاری مراسم اعطای جایزه یادگیری الکترونیکی ضمن فرهنگ سازی و ظرفیت سازی، امکان تبادل تجربیات موفق میان افراد و مؤسسات فعال را فراهم نموده و با شناسایی مراکز فعال و معرفی آنان به جامعه مشوق حرکتی بیشتر در این عرصه باشد.
دریافت کاتالوگکرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو در ایران کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی برای اولین بار در ایران در یک نهاد دانشگاهی (مؤسسه آموزش عالی مهرالبرز) فعالیت خود را آغاز نمود. کرسی های یونسکو ارگانهای ملی یا منطقه¬ای هستند که فعالیت های آنها پیرامون یک موضوع خاص علمی متمرکز شده است. یک کرسی یونسکو می تواند به عنوان یک واحد جدید آموزشی یا پژوهشی در یک دانشگاه یا یک نهاد تحقیقاتی در حوزه آموزش عالی، تشکیل شود. در سال 1395، مجوز فعالیت کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی توسط یونسکو صادر گردید. این کرسی در تاریخ 23 دی ماه سال 1396 طی مراسمی به ریاست جناب آقای دکتر علی اکبر جلالی به طور رسمی افتتاح گردید. مأموریت های اصلی این کرسی، ترویج یادگیری الکترونیکی در کشور و انتقال تجربیات موفق در حوزه های مختلف سیستم یادگیری الکترونیکی هستند.
نمونه هایی از مهم ترین جوایز یادگیری الکترونیکی در سطح دنیا به شرح زیر معرفی می گردند.
سازمان | کشور | عنوان جایزه | اولین سال شروع | اهداف | محورها |
---|---|---|---|---|---|
انجمن بین المللی یادگیری الکترونیکی | امریکا | International E-Learning Award (IELA) | 2007 | تعیین برترین فعالیت ها در حوزه یادگیری الکترونیکی، یادگیری موبایل و یادگیری ترکیبی | دانشگاه و صنعت |
انجمن ICDE | کانادا | Prize of Excellence | 2011 | ایجاد تعالی در آموزش باز و از راه دور | - افراد - سازمان ها - کمک مستمر به این حوزه |
دانشگاه پنسیلوانیا و موسسه کیو اس استارز (ری ایمجین اجوکیشن) | امریکا | E-Learning Award | 2015 | جستجوی ابزارهای فناورانه نوین در زمینه یادگیری الکترونیکی یا استفاده از ابزارهای موجود به شیوه ای نوآورانه | پروژه ها |
مجله یادگیری سازمانی | امریکا | Best of E-learning! Awards | 2006 | انجام پیمایش و نظرسنجی از مخاطبان برای تعیین برترین محصولات و خدمات یادگیری الکترونیکی | محصولات و خدمات یادگیری الکترونیکی |
فناوری های یادگیری (توسط شرکت کلوزر استیل مدیا) | انگلیس | Learning technologies awards | 2016 | - انتخاب طراح یادگیری - توسعه دهنده یادگیری - تیم فناوری های یادگیری - سازمان فناوری های یادگیری | - برترین پروژه فناوری های یادگیری (در دو بخش تجاری و غیرانتفاعی) - تعالی در طراحی محتوای یادگیری (در دو بخش تجاری و غیرانتفاعی) - برترین استفاده از یادگیری موبایل - برترین استفاده از فناوری های یادگیری همیارانه و اجتماعی - نوآورترین فناوری های یادگیری - برترین بازی برای یادگیری - برترین استفاده از شبیه سازی یا بهره مندی از محیط مجازی برای یادگیری - برترین برنامه های یادگیری آنلاین و از راه دور - برترین استفاده از یادگیری ترکیبی - پیاده سازی پلت فرم یادگیری |
یوروپین اسکول نت | بلژیک | E-Learning Awards | 2001 | ایجاد نوآوری در اموزش و یادگیری برای تمامی ذینعان این حوزه اعم از وزارت آموزش و پرورش، مدارس و دانشگاه ها، اساتید و معلمان، محققان و والدین | برترین تجارب اساتید و مدارس در استفاده از فناوری جهت تعلیم و تربیت |
کنگره جهانی آموزش | هند | Global E-Learning Awards | 2012 | تعالی در ابعاد مختلف یادگیری الکترونیکی (برنامه های درسی، پروژه ها، ابزارها، استراتژی ها، تیم ها و افراد) با تمرکز بر برترین و نوآورترین استفاده از فناوری های اطلاعاتی برای ارتقای یادگیری | - فردی (رهبری، مدیریت، طراحی) - سازمانی (یادگیری الکترونیکی، یادگیری دیجیتالی و یادگیری موبایل) |
سازمان سیستم های اطلاعاتی دانشگاه اروپایی | فرانسه | E-learning Award | 2008 | شناسایی راه های نوآورانه استفاده از فناوری موجود یا فناوری های نوین در ارتقای یادگیری | پروژه هایی که در موارد زیر برترین بودند: - نوآوری - پداگوژی - فناوری - کاربردی بودن |
http://www.unesco.org/new/en/unesco/themes/icts/ict-in-education-prize/
جایزه یادگیری الکترونیکی به صورت سالانه توسط کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو در ایران به برگزیدگان این حوزه اهدا می شود. هدف از اعطای جایزه به شرح زیر است:
ردیف | موضوع | اتمام |
---|---|---|
1 | فراخوان | 14 اسفند ماه 1396 |
2 | ثبت نام، تکمیل و ارسال اظهارنامه جایزه | 12 خرداد تا 31 شهریور ماه 1397 |
3 | ارزیابی اظهارنامه و بازدید از سازمان | 15 مهر ماه تا 15 آذر ماه 1397 |
4 | مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان | 26 آذر ماه 1397 |
مسئولیت برگزاری جایزه بر عهده کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو می باشد و این دفتر با همکاری سایر بخش های مؤسسه در راستای اهداف جایزه اقدام خواهد نمود. سایر ارکان جایزه عبارتند از:
وظایف این شورا عبارتند از:
وظایف دبیرخانه اعطای جایزه:
طبق برنامه¬ریزی انجام شده اولین جلسه شورای راهبردی جایزه در تاریخ 9/12/1396 با حضور اساتید حوزه یادگیری الکترونیکی تشکیل شد. جناب آقای دکتر عبادی به عنوان رئیس مؤسسه مهرالبرز و جانشین رئیس جایزه یادگیری الکترونیکی (جناب آقای دکتر جلالی)، دلایل شکل گیری ایده جایزه را مطرح نمودند و دبیر علمی جایزه و همچنین شخصیت حقوقی افراد حاضر در جلسه را معرفی کردند. سپس دستور جلسه توسط دبیر علمی جایزه (جناب آقای دکتر جمشید شنبه زاده) به شرح زیر طرح گردید:
در ادامه جلسه، خلاصه¬ای از مطالعات صورت گرفته در مورد جوایز یادگیری الکترونیکی در سطح دنیا و اهداف و محورهای پیشنهادی توسط معاون کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی ارائه شد.
بر اساس مصوبات جلسه اول شورای راهبردی، جلسه دوم این شورا در تاریخ 1/2/1397 در مؤسسه آموزش عالی مهرالبرز از سوی کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی برگزار گردید. جلسه با ارائه گزارش مختصری از فعالیت های صورت گرفته در راستای برگزاری جایزه توسط دبیر جایزه (جناب آقای دکتر شنبه زاده) آغاز شد. دستور این جلسه، تعیین شاخص های ارزیابی شرکت کنندگان در هر یک از محورهای (فرد، سازمان، دستاورد تأثیرگذار) جایزه بود. به همین منظور پیش نویس مؤلفه های ارزیابی هر محور و نیز شاخص های ارزیابی هر مؤلفه، قبل از جلسه توسط دفتر کرسی تهیه شده و در اختیار اعضای شورای راهبردی قرار گرفت. جلسه دوم با حضور هفت نفر از اعضای شورای راهبردی برگزار گردید. در این جلسه، مؤلفه ها و نیز شاخص های پیشنهادی توسط اعضا مورد بررسی و بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر گردید علاوه بر تغییرات مد نظر اعضا، برخی شاخص ها تلفیق شده و اثرگذاری فعالیت های یادگیری الکترونیکی و همچنین یادگیری مادام العمر در سطح جامعه مورد تأکید قرار گیرد. بنابر نظر اعضا، مستند معیارهای ارزیابی جایزه با ذکر مقدمه و اهداف جایزه یادگیری الکترونیکی تکمیل گردید.